Concentratie

Ook dit is een visuele techniek waarbij we met gesloten of open ogen gaan focussen op een bepaald punt, dit is een techniek die in vele religies voorkomt, bij de contemplatieve ordes. Hier kan het helpen om in het begin een rustige plaats in huis te hebben en een stoel of bankje om goed rechtop te kunnen zitten. Je zal langzaam tot rust komen en de gedachten zullen wegebben of we gaan er gewoon naar luisteren en ze laten passeren. Voor deze techniek maak je tijd, en is ook goed combineerbaar met de Japa techniek.
Ook hier zal niet iedereen vatbaar zijn voor deze techniek, maar wie niet waagt niet wint!


Concentratie is een eeuwenoude contemplatie techniek, een heilzame manier om de dag te beginnen of af te sluiten, je kan dit zowel met open als gesloten ogen doen.

We zullen op beide technieken dieper ingaan.


Concentratie met gesloten ogen:


Om te beginnen zitten we best op een stoel, mooi rechtop en benen 90° zit je goed? Daarna ademen we krachtig in en weer krachtig uit, 2 x en de derde keer na de krachtige inademing ademen we alles langzaam uit. Daarna ademen we rustig.

We kijken bij gesloten ogen naar het punt tussen de twee wenkbrauwen. (Het helpt als je de wijsvinger even op die plaats zet, misschien eerst even in de spiegel doen, je zet gewoon de vinger op de plek tussen de wenkbrauwen.). Je zal merken dat je dan een beetje scheel kijkt. Het is dus belangrijk dat je deze oefening in het begin niet te lang aanhoud, het kan tot hoofdpijn lijden. Dus a.u.b. Niet liggen drukken en niet expres scheel scheel kijken! Lichtjes de ogen naar het middelpunt wenden, zonder dat je druk voelt.

Kijk gewoon, ook als er gedachtestromen komen gewoon kijken, er zullen nieuwe gedachten komen, kijk en laat ze gaan, nooit ergens op ingaan, dat is belangrijk, anders nemen je gedachten je mee. Het kan dat je een punt of een lichtvlek ontward als je zo kijkt, blijf ernaar kijken gedurende een tijdje, door oefening kan je het kijken naar de lichtvlek altijd langer en langer aanhouden. Je zal na een tijdje ook zonder gedachten zijn.

Wees ook aandachtig voor alles in je omgeving, voel de lucht rond je lichaam, de lucht die je in en uit ademt. De geur rondom je. Heb ook aandacht voor de geluiden, stel ze vast, oordeel niet.

De moment dat je tot jezelf zegt ik ben zonder gedachten.....heb je gedachten!

Succes!

Concentratie met open ogen,


Om te beginnen zitten we best op een stoel, mooi rechtop en benen 90° zit je goed? Daarna ademen we krachtig in en weer krachtig uit, 2 x en de derde keer na de krachtige inademing ademen we alles langzaam uit.

We kijken met onze ogen open naar dezelfde plek tussen de wenkbrauwen, maar verplaatsen die buiten ons, voor ons. Best doe je deze oefening om te beginnen buiten, in een open ruimte waar je de horizon kan zien. En plaats het punt een beetje boven de horizon. Zoals je boven de geweerloop een doel zoekt, plaats je het oog of rondje waar je door kijkt tussen de wenkbrauwen en het pinnetje van voor op de loop buiten boven de horizon. Kijk gewoon en laat alles voorbij gaan, niet op de gedachten ingaan.

Wees hier ook aandachtig voor alles in je omgeving, voel de lucht rond je lichaam, de lucht die je in en uit ademt. De geur rondom je. Neem het geluid waar, zonder te oordelen.

Het kan zijn dat je een soort wormpjes begint te zien, doorschijnende wormpjes die kronkelen, of, dat er rond het concentratie punt zich een doorschijnende pulserende bloem vormt, blijven kijken, je bent in rust, je gedachten verminderen.

Ook hier geleidelijk opbouwen en de ogen niet te veel belasten. Bijvoorbeeld door té scheel te kijken.

We onthouden, scheel kijken helpt niet om je gedachten leeg te maken, wel om hoofdpijn te ontwikkelen.


Deze oefening is niet combineerbaar met de andere oefening van 180° kijken, deze legt de nadruk op alles met gelijke aandacht bekijken en in concentratie gaat het over gericht kijken op één punt. Je kan deze oefening wèl combineren met Japa, de oefening die ik in de volgende techniek ga uitleggen. Ze versterken elkaar zelfs.

Succes

NieuwsbriefSchrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!