180° kijken

Dit is een eenvoudige maar krachtige techniek die het denken in ons hoofd automatisch doet stoppen, omdat de geest stopt met denken als we visueel teveel prikkels binnen krijgen. We leren eerst om de techniek correct uit te voeren om die daarna vlot in het alledaagse leven te kunnen uitoefenen als we onmiddellijk ons denken willen stoppen om energie terug te krijgen.
Bij deze techniek heeft u geen hulpmiddelen nodig, de plaats waar u zit of staat is perfect. Na herhaaldelijk oefenen kan u deze techniek om het even waar toepassen. U zal merken dat het lichaam ook vanzelf ontspant, u voelt onmiddellijk waar er spanning is in uw lichaam. Nochtans de ervaring leert mij dat niet iedereen met deze techniek overweg kan.... Spijtig, want er is onmiddellijk resultaat als je er wel vatbaar voor bent.

180° KIJKEN



Deze techniek is bijzonder krachtig, omdat het blijkbaar rechtstreeks op onze hersenen inwerkt. Het legt als het ware de gedachtestroom in ons hoofd stil. Nu, onmiddellijk als je de oefening juist doet.


Het is een visuele techniek, in het kort als volgt:

Je kijkt voor je uit en je bekijkt alles binnen je gezichtsveld met dezelfde aandacht, m.a.w. Je focust nergens op!

Het effect is dat je visueel zoveel impulsen op je hersenen afvuurt, dat die uiteindelijk al die info niet meer aankunnen en je oordeel valt weg het denken valt uit.


Als je spreekt, kijk je naar iets of iemand, je bent gefocust. Hier nemen we de focus weg alles is even belangrijk, alles krijgt dezelfde intensiteit.


Om te beginnen zitten we best op een stoel, mooi rechtop en benen 90° zit je goed? Daarna ademen we krachtig in en weer krachtig uit, 2 x en de derde keer na de krachtige inademing ademen we alles langzaam uit.

Onmiddellijk daarna, kijk je voor je uit en je bekijkt alles binnen je gezichtsveld met dezelfde aandacht, m.a.w. Je focust nergens op! Je ademt rustig. Meer is het niet, eenvoudig toch? Er is enkel waarnemen, zonder oordeel. Je neemt beeld, geluid, je ademhaling waar.


Praktisch, hoe kijk je naar alles binnen je gezichtsveld. Van boven naar onder en van links naar rechts zonder de ogen te bewegen.

Stel je voor dat je binnen in je kamer of living zit, er hangen schilderijen, foto's aan de muur, er staan meubelen, je hebt een deur en muren, een venster enz...

Je kijkt door het venster, je ziet links de deur, rechts een schilderij aan de muur, het salon tafeltje staat voor je voeten en er hangt een licht armatuur boven je hoofd. Dit is puur in de veronderstelling dat het zo is bij jou de deur bij voorbeeld rechts. De deur, het venster en wat er zich in het venster laat zien, het beeldje op de kast de lamp, het schilderij, alles bekijk je met dezelfde intensiteit, je ziet alles tezamen even scherp en intens.


Een tweede poging, Je zit op een stoel en je spreid je armen in de breedte, dus links en rechts van je,

horizontaal

je kijkt voor je en je zou je linker en rechter hand zien, in je uiterste ooghoeken, maar ook je dijen zie je en ook het plafond, dat zie je allemaal te samen, aparte objecten in uw gezichtsveld met evenveel aandacht bekijken.

Als het moeilijk is om je beide handen tegelijk te zien, kan je je armen een beetje voorwaarts bewegen, dan komen ze vanzelf in je gezichtsveld.

Als je de oefening goed doet, valt je denken uit, je voelt waar er spanning is in je lichaam en die valt weg. Er komt rust in je hoofd, en uiteindelijk is er rust over gans je lichaam.


Het is heel belangrijk dat je naar alles met dezelfde aandacht, intensiteit kijkt, alles is even scherp of wazig binnen uw 180° gezichtsveld.

Denk misschien aan het volgende, je staat midden in een vijver, je dompelt enkel je aangezicht in het water, en alles wat je onder het wateroppervlak ziet, zie je met dezelfde intensiteit, je zou bij wijze van spreken en met wat hulp van fantasie, de vijver verticaal kunnen zetten zoals de “Worm-holes” in SF films maar je stapt er niet door, je kijkt enkel.

Als je de oefening correct doet, vallen je gedachten uit, je voelt ook spanningen in je lichaam, die je bijna automatisch gaat corrigeren. Blijf zo kijken tot je volledig ontspannen bent.

In het begin niet te lang, door te oefenen kan je het langer en langer aanhouden.


Succes er mee!


NieuwsbriefSchrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!